PROGRAM PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO MICHAŁEK
Charakterystyka programu:
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie
z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.
Program profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach. takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.
Program profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Warunki realizacji programu:
Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.
Program profilaktyczny wskazuje dzieciom:
- Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać.
- Jak mówić to, co chce się powiedzieć.
- Jak słuchać uważnie.
- Jak prosić o pomoc.
- Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie.
- Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem.
- Jak mówić przepraszam.
- Jak rozwiązywać konflikty.
- Jak adaptować się do nowych sytuacji.
- Jak pomagać innym.
- Jak rozpoznawać zagrożenie.
- Jak mówić „nie".
Cele ogólne:
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
- Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
- Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach.
- Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających
z: przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,
- Wzmacnianie poczucia wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
- Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
- Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Zadania
I. Promocja zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków
- Zdrowy styl odżywiania.
- Estetyka i higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
- Higiena osobista.
- Higiena otoczenia.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- rozróżnia prawidłowe odżywianie od nieprawidłowego,
- zna produkty, które maja duże wartości odżywcze,
- rozumie strukturę żywienia wynikającą z piramidy zdrowia,
- wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość,
- potrafi nakryć do stołu,
- umie kulturalnie zachować się przy stole,
- dba o czystość swojego ciała, włosy, paznokcie, ubiór, zdrowe zęby i narządy zmysłów,
- zna i używa przybory toaletowe,
- rozumie przyczyny chorób zakaźnych,
- wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych,
- wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu,
- zachowuje ład i porządek w swoim otoczeniu.
II. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na drodze
- Bezpieczeństwo podczas zabaw.
- Bezpieczna droga do przedszkola.
- Zachowanie ostrożności wobec zwierząt, przedmiotów, roślin, lekarstw i środków chemicznych.
- Kontakty z nieznajomymi.
- Profilaktyka przeciwpożarowa.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- zna zasady współżycia w zespole,
- korzysta z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ustalonymi regułami,
- samodzielnie ocenia własne zachowania i innych pod względem bezpieczeństwa,
- zna podstawowe zasady ruchu drogowego, zna niektóre znaki drogowe,
- wie, do kogo zwrócić się w sytuacjach zagrożenia,
- zna numery alarmowe,
- potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt,
- nie bawi się lekarstwami i środkami chemicznymi,
- nie zrywa nieznanych owoców i grzybów,
- wie, jak należy zachować się w kontaktach z nieznajomymi, potrafi odmówić,
- wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem.
III. Nałogi i ich skutki
- Komputer i telewizja.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- jest asertywne,
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z telewizji i Internetu.
IV. Aktywność ruchowa z profilaktyką wad postawy.
- Gry i zabawy sprawnościowe.
- Rekreacja i wypoczynek.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- rozumie znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia,
- potrafi nazwać części swojego ciała,
- umie utrzymywać prawidłowa postawę ciała,
- rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania z telewizora i komputera,
- aktywnie wypoczywa.
V. Akceptacja innych.
- Nawiązywanie więzi.
- Tolerancja osób niepełnosprawnych.
- Radzenie sobie z emocjami.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii,
- umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów,
- pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach,
- pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych i niepełnosprawnych,
- jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, niepełnosprawnym i potrzebującym,
- zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć,
- wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje.
VI. Środowisko wokół nas
- Zanieczyszczenia wody, gleby, powietrza.
- Działania proekologiczne.
Oczekiwane efekty:
Dziecko:
- wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem
- jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy,
- zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza,
- bierze udział w akcjach proekologicznych,
- potrafi segregować odpady.
Metody realizacji programu :
- podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
- problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
- aktywizujące: drama, burza mózgów, Orffa, Labana, Sherborne, pedagogika zabawy, kinezjologia edukacyjna,
- praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe, zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania, degustacje.
Formy realizacji programu:
- praca indywidualna,
- zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- czynności samoobsługowe,
- prace użyteczne,
- spacery, wycieczki,
- zajęcia zorganizowane,
- uroczystości przedszkolne,
- konkursy, turnieje.
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji „Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami,
- analiza dokumentów - dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia
w konkursach,
- analiza ankiet.