Przedszkole językowe Michałek w Strzelinie. Najlepsze przedszkole w Strzelinie 

ZALOGUJ SIĘ DO PODGLĄDU KAMER:


Zaloguj się do kamer Zobacz nasz kanał na YouTube Zobacz nasz profil na Facebooku

Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO MICHAŁEK

Wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Jest to proces ciągły, długotrwały.

            Nauczyciel – wychowawca pomaga kształtować osobowość dziecka, wychowywać mądrych
i dobrych ludzi, wspiera wychowawczą rolę rodziny.

       Program wychowawczy stworzony jest na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten opracowany został w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych. Wspomaga pracę nauczyciela i wspiera działania wychowawcze rodziców.

Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:

  • radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
  • bezpieczeństwa,
  • poczucia własnej godności.

Charakterystyka programu

Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny  z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących  obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
    i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Warunki realizacji

 Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci  zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka.  Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.

Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

  • samoobsługi i czynności higienicznych,
  • zabaw samorzutnych
  • zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości
  • spożywania posiłków
  • spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.

W naszym Przedszkolu DZIECKO:

  1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  2. Czuje się bezpieczne.
  3. Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
  4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
  5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
  6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
  7. Jest świadome swojej przynależności narodowej.
  8. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
  9. Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.

W naszym Przedszkolu RODZICE:

  1. Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
  2. Otrzymują  obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  3. Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
  4. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
  5. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
  6. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach.
  7. Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
  8. Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej .

W naszym Przedszkolu NAUCZYCIELE:

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
  2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
  3. Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
  4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  5. Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
  6. Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
  7. Uzyskują  wyższe stopnie awansu zawodowego.
  8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
  9. Monitorują efektywność własnej pracy.
  10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
  11. Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
  12. Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają  indywidualny rozwój  dziecka.
  13. Proponują  rodzicom nowe formy współpracy.

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
  3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
    i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
  4. Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
  5. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
  6. Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
  7. Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
  8. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.

Metody:

  • Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem.
  • Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, P. Dennisona, W. Sherborne, A. M. Kniessów. K. Orffa, R. Labana, M. Bogdanowicz, H. Tymichowej, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
  • Problemowe: gry dydaktyczne,  burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula
  • Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne. 

Zadania:

I. INTEGRACJA

Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci o różnym stopniu rozwoju!

Cele szczegółowe:

  • rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
  • akceptowanie drugiego człowieka,
  • rozróżnianie dobra od zła,
  • przestrzeganie kompromisu w zabawie,
  • rozwiązywanie konfliktów,
  • pomaganie niepełnosprawnym i innym,
  • rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
  • stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu  przedszkolaka),
  • kształtowanie samodzielności,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej.

Formy realizacji:

  • zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe,
  • muzykoterapia,
  • logorytmika,
  • formy teatralne,
  • literatura dla dzieci,
  • wystawki prac dziecięcych,
  • relaksacja.

II. OBYCZAJOWOŚĆ

Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa.!

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
  • dbanie o dobro własne i innych,
  • odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
  • używanie form grzecznościowych,
  • kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
  • rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
  • dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.

Formy realizacji:

  • uroczystości,
  • spotkania,
  • konkursy,
  • koncerty,
  • programy,
  • przedsięwzięcia,

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

  • Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
  • Potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
  • Szanuję własność cudzą i wspólną.
  • Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję    od innych.
  • Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
  • Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
  • Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
  • Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
  • Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.
  • Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności  potrzebne mi w szkole.

Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu

Ustalone zostały reguły, w których  zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:

  • zachowania podczas posiłków,
  • zachowania w łazience,
  • zachowania w szatni,
  • zachowania w sali,
  • zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
  • zachowania podczas wycieczek i spacerów,
  • zachowania podczas imprez i uroczystości.
  1. Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
  • jemy w ciszy,
  • jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli,
  • sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
  • po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką,
  • odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

2.   Reguły zachowań w łazience

a) mycie rąk ( przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)

  • podwijamy rękawy,
  • moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
  • zakręcamy kran,
  • otrząsamy ręce nad zlewem,
  • wycieramy dłonie w swój ręcznik,

    Masz pytania? Zadzwoń!

    609 46 41 41